Drobečková navigace

Úvod > O nás > Organizace dne

Organizace dne

Provoz mateřské školy je od 6:00 do 16:30 hodin.

Denní rytmus v mateřské škole

Ranní příchod
Od 6:00 se děti scházejí v jedné třídě. V době od 7:00 se děti se svými učitelkami rozcházejí do svých kmenových tříd, kde se věnují spontánním hrám. Děti jsou přiváděny do 8:00, výjimečně po domluvě později, ale tak, aby nedocházelo k narušení výchovných činností.

Po příchodu do třídy se děti přivítají s učitelkou a ostatními dětmi, přičemž proběhne ranní filtr.

Adaptace a začátek dne
Dětem při nástupu do mateřské školy dělá největší problémy odloučení od rodičů, prosazení se v kolektivu dětí, dodržování pravidel, režimu, někdy nesamostatnost při sebeobsluze. Proto doporučujeme využít adaptační plán, který pomůže dítěti zvyknout si na nové prostředí a postupně prodloužit dobu strávenou v mateřské škole.

Učitelky podporují děti při výběru hraček nebo nabízejí různé aktivity, aby jim usnadnili ranní začátek. Následují spontánní hry.

Ranní svačina
Ve třídách jsou od rána pro děti k dispozici misky s ovocem a nápoje. Dopolední svačina probíhá od 8:30, starší děti si mohou samy mazat pečivo a nalévat pití.

Výchovná a vzdělávací činnost
Učitelky organizují a rozvíjejí individuální, skupinové hry a aktivity, které podporují prožitkové a situační učení. Tyto aktivity probíhají především formou her, které děti volí dle svého zájmu a vlastní volby. Průběžně učitelky řídí individuální činnosti spojené s pozorováním a diagnostikou dětí. Na jejich základě pak dětem, které vyžadují podporu, je zpracován plán pedagogické podpory, případně individuální vzdělávací plán. Během dne se také konají pohybové chvilky zaměřené na správné držení těla. Ráno se děti setkávají v komunitním kruhu, kde si povídají o tom, co je čeká. Po ukončení činností následuje reflexe, kde děti zhodnotí své zážitky a pocity.

Dopolední pobyt venku
je přizpůsobován počasí a rozptylovým podmínkám, většinou od 9:30 do 11:30.  Probíhá každodenně, vyjma nepříznivých podmínek (silný vítr, silný mráz, silný déšť), v tom případě se organizuje náhradní činnost ve třídě, spojená s pohybovou aktivitou. Třídy využívají také prostor v přízemí.

Oběd
Podává se od 11:40. Děti pomáhají při přípravě stolování, starší děti si samy připravují misky s kompotem nebo salátem, nalévají nápoje a jedí příborem. Děti nejsou do jídla nuceny, mají možnost zvolit si velikost porce.

Odpolední odpočinek
Po obědě po provedení hygieny následuje odpočinek. Mladší děti se ukládají ke spánku, starší děti k relaxaci. Při této příležitosti se čtou pohádky nebo se pouští relaxační hudba. Děti, které se probudí dříve, mají možnost rozvíjet klidné hry ve třídě.

Odpolední svačina
Je k dispozici od 14:10. Děti si připravují svačinu samy, menším dětem pomáhá učitelka.

Odpolední aktivity
Po svačině si děti hrají nebo dokončují aktivity s učitelkou. Postupně odcházejí domů, přičemž děti zůstávají ve svých třídách většinou do 15:30. Od 15:30 do 16:30 se děti shromažďují v jedné třídě a postupně se rozcházejí. V případě příznivého počasí jsou děti odpoledne předávány rodičům na školní zahradě.